چاپ سه بعدی پلاسمای خون ممکن است بهبود زخم را تسریع کند

 30 نوامبر 2021- تحقیقات جدید دانشگاه پزشکی و علوم بهداشتی RCSI، نشان می دهد که ممکن است با تکثیر یک جزء حیاتی از خون بتوان به طور موثر به بهبود زخمها کمک کرد.

این یافته که در Advanced Functional Materials منتشر شد، توسط محققان گروه تحقیقاتی مهندسی بافت (TERG) و مرکز SFI AMBER مستقر در بخش آناتومی و پزشکی احیا کننده RCSI، هدایت شد.

پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) یک ماده شفابخش طبیعی در خون ما است که در سالهای اخیر از آن در زمینه های مختلف پزشکی استفاده شده است. در این مطالعه، محققان با استخراج PRP از خون بیمار مبتلا به زخم پوستی پیچیده و دستکاری آن از طریق پرینتر سه بعدی، ایمپلنتی را تولید نمودند که می تواند برای درمان زخم های پوستی که به سختی التیام می یابند، در یک روش جراحی مورد استفاده قرار گیرد تا روند بهبود زخم را افزایش دهد.

نتایج این تحقیق نشان داد که استفاده از این ایمپلنت سه بعدی چاپ شده با PRP، با فعال کردن عروق زایی کارآمد(رشد رگ‌های خونی جدید) و مهار فیبروز (اسکار/ضخیم شدن بافت) به تسریع بهبودی زخم کمک می‌کند.

پروفسور فرگال اوبراین، استاد مهندسی زیستی و پزشکی بازساختی در RCSI، در مورد جنبه‌های جدید این کشف گفت: مطالعات موجود نشان می‌دهد که در حالی که PRP از قبل در خون ما وجود دارد و به بهبود زخم‌ها کمک می‌کند، اما هنوز هم ممکن است در محل زخم اسکار ایجاد شود. با پرینت سه بعدی PRPدر داربست بیومتریال، می‌توانیم تشکیل رگ‌های خونی را افزایش دهیم و در عین حال از تشکیل اسکار جلوگیری کنیم که منجر به بهبود موفقیت‌آمیز زخم می‌شود.

علاوه بر نتایج امیدوارکننده برای بهبود زخم‌های پوستی، این فناوری می‌تواند به طور بالقوه برای بازسازی بافت‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد، بنابراین به‌طور چشمگیری بر بازارهای پزشکی احیاکننده، پرینت سه بعدی و بازارهای پزشکی شخصی‌سازی شده در حال رشد تأثیر می‌گذارد. زخم‌های عمیق ناشی از تصادف، جراحی، سوختگی و دیابت معمولا به سختی درمان می‌شوند و احتمال عفونت شدید و مرگ بیمار در این شرایط وجود دارد؛ به همین دلیل ما به توسعه راهکارهای موثر برای ترمیم و بهبود سریع زخم ها به شدت نیاز داریم.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/11/211130112533.htm